:: سه جداره سایت مرجع فروش درب و پنجره دو و سه جداره و پروفیل و ملزومات یو پی وی سی ::

جهت سفارش کالا با شماره های 88545301 و 88545300 تماس حاصل نمایید.

  
  

فردين يزداني، مدير علمي طرح جامع مسكن با اشاره به این موضوع که 33%از مردم ايران زير خط فقر مسكن قرار دارند و توان تامين حداقل‌هاي اوليه براي محل سكونت خود را ندارند، گفت: با وجودي كه بيش از 50 هزار ميليارد تومان صرف اجراي طرحي شده است كه هنوز به نقطه پايان نزديك نيست.

وی در ادامه گفت: بيش از هفت ميليون خانوار در ايران، يعني چيزي حدود 33 درصد خانوارهاي كشور با فقر مسكني دست و پنجه نرم مي‌كنند. اين بدان معناست كه اين تعداد خانوار نمي‌توانند حداقل‌هاي لازم در حوزه مسكن را براي خود فراهم كنند. وي در توضيح اين مطلب افزود: مسكن استاندارد تعريفي دارد. ما براي تعيين شاخص‌هاي مسكن استاندارد اتفاقا به استانداردهاي حداقلي بسنده كرديم. بر اساس اين تعاريف به ازاي هر فرد بايد حداقل 12 متر محل سكونت در يك واحد مسكوني وجود داشته باشد. در ضمن ساختمان از نظر مقاومتي و مصالحي كه براي ساخت آن به‌كار رفته است امن به حساب‌ آيد و در نهايت حداقل‌هايي مانند حمام، سرويس بهداشتي و آشپزخانه در هر واحد وجود داشته باشد.

مدير علمي طرح جامع مسكن گفت: اين در حالي است كه دولت پيشين با هدف خانه‌دار كردن تمامي مردم ايران نسبت به اجراي طرح مسكن مهر اقدام كرد و با نام‌ن ويسي از كساني كه خانه‌اي ندارند مدعي خانه‌دار كردن تمامي ايرانيان شد.

وي در ادامه افزود: با بررسي جوانب مختلف اين حوزه، معادل ريالي چنين مسكني را در سراسر كشور و براساس هر استان محاسبه كرديم. ميانگين كشوري چنين واحد مسكوني‌اي در كشور به ازاي هر خانوار سه نفره، 470 هزار تومان است. به اين ترتيب هر خانواري كه قدر تامين اين هزينه را ندارد و كمتر از اين مقدار را براي واحد مسكوني خود پرداخت مي‌كند، طبيعتا از برخي از اين امكانات حداقلي محروم است. به گفته وي همين محاسبات دقيق نشان داده است كه يك سوم جمعيت ايران، زير خط فقر مسكني قرار دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالي كه بسياري از مديران دولت پيشين تاكيد مي‌كنند كه اجراي طرح مسكن مهر سبب شده است نرخ مسكن افزايش چنداني را در سال‌هاي اخير تجربه نكند، اما بررسي‌ها حكايت از آن دارد كه در خلال سال‌هاي 1384 تا 1391، قيمت مسكن459 درصد افزايش يافته است. مسكن همواره دغدغه بزرگ تمامي دولت‌ها بوده است. هر چند نرخ مالكيت در ايران بالاست اما تورم موجود در حوزه مسكن در تمام اين سال‌ها سبب شده است گذشت زمان تامين مسكن براي خانوارهاي ايراني را با بحران روبه‌رو كند. به گفته مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي در حال حاضر قيمت يك مسكن متوسط نوساز با درآمد 12 سال يك خانوار ايراني برابري مي‌كند و قرار است با اجراي طرح جامع مسكن، اين نسبت به هشت سال كاهش يابد.

يزداني، ضمن اشاره به مشكلات متعددي كه در زمينه تامين مسكن براي مردم وجود دارد، گفت: متاسفانه سياست‌هاي دولت نهم و دهم در حوزه مسكن بسيار مشكل‌ساز بود. سياست غلطي كه امروز به اجرا در مي‌آيد تا مدت‌ها آثار خود را باقي مي‌گذارد و متاسفانه مشكلات امروز تا حدود زيادي به اشتباهات دولت سابق ربط پيدا مي‌كند.

يزداني با اشاره به تدوين طرح جامع مسكن از سوي دولت يازدهم گفت: ما براي تنظيم برنامه جامع مسكن، به بررسي و جمع ‌آوري آمار وضعيت محل سكونت مردم به تفكيك استان و شهرستان پرداختيم. اين عمل در نوع خود نوآورانه به حساب مي‌آيد.

وی درباره اين طرح گفت: اين برنامه تمركز اصلي خود را بر توانمندسازي طبقه متوسط و فرودست جامعه قرار داده است. البته اجراي اين برنامه و موفقيت در دستيابي به اهداف آن نيازمند اين است كه در وضعيت اقتصادي كشور و دولت گشايشي به وجود بيايد و علاوه بر اين عزم سياسي در كليه اركان حكومتي براي رفع مشكل مسكن وجود داشته باشد.

يزداني گفت: نبايد فراموش كرد كه مشكلات مسكن به هيچ‌وجه در يك بازه زماني دو ساله حل نخواهد شد و هر كس كه اين ادعا را داشته باشد، قطعا به عوام‌فريبي زده است. به همين خاطر برنامه فوق يك برنامه ميان مدت است كه تصميم دارد در يك بازه زماني 10 ساله مشكلات عمده مسكن و صاحبخانه شدن اقشار مياني و پاييني را حل كند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مشكل عمده مسكن در ايران عرضه كم است، اذعان كرد: چنين حرفي نادرست است، زيرا عرضه زماني رشد مي‌كند كه تقاضاي توانمند داشته باشد. بخش خصوصي مسكن نيز مانند بخش خصوصي ديگر بخش‌ها به‌دنبال كسب سود بيشتر است، البته در اين بخش درصد سود كسب شده توسط بخش خصوصي به‌مراتب بيش از بخش‌هاي ديگر است، در نتيجه اگر پيشنهاد موثري وجود داشته باشد، قطعا عرضه هم افزايش پيدا مي‌كند. امروز بر همگان مشخص است كه در بخش مسكن از لحاظ فيزيكي و سرمايه‌گذاري مشكلي در كشور وجود ندارد، اما مشكل اصلي جايي است كه بخش وسيعي از طبقه متوسط و فرودست از نظر اقتصادي به‌شدت ناتوان شده‌اند. بايد اين مشكل را حل كرد.

يزداني در خاتمه در رابطه با اينكه چقدر طرح جامع مسكن مي‌تواند از حاشيه ‌نشيني جلوگيري كند، گفت: خط مشي اصلي دست ‌اندركاران تنظيم اين برنامه اين نبوده است. حاشيه‌نشيني زماني رشد مي‌كند كه نتوان كمكي به توانمند شدن اقشار كم درآمد كرد. اما در اين برنامه هدف اصلي كمك به توانمند شدن اين بخش‌هاي جامعه است و همان‌طور كه گفتم اگر وضعيت اقتصادي هم بهبود پيدا كند، فرودستان توانمند خواهند شد و حاشيه‌نشيني رشد نخواهد كرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

scroll back to top
لطفا مارا در گوگل محبوب کنید

بهینه سازی سایت | بازاریابی اینترنتی | سایت ارزان | تزریق پلاستیک | گفتاردرمانی